Jiný život na volné noze

Tip pro copywritery jak se posunout dál

Zpětná vazba v copywritingu

Rozvojový kurz pro copywritery od Obsahovky

Nebudu dlouho napínat. Tipem na posunutí je pro copywritera zpětná vazba nebo chcete-li revize jeho/jejích textů druhou osobou z oboru. A teď jak na to, když jste copywriter na volné noze.

Je tu kurz od Obsahovky. Pomůže vám podívat se na své texty z jiného úhlu. A taky vysvětlí, proč jsou revize tak důležité a jak je dělat. Věděli jste, že vás posune nejen to, když vám někdo zreviduje text, ale taky to, když vy revidujete text někomu jinému? Tak jestli jako já šlapete už chvíli vodu, může vám právě tento kurz dost pomoct.

Já nad účastí docela přemýšlela. Píšu několik let, vymetám kdejaké školení a konference, čtu odbornou literaturu. S tím vším nemám problém. Ale vystoupit ze své komfortní zóny, jít někam, kde se někdo cizí, a ještě k tomu z oboru, bude vyjadřovat k mým textům? Au!

Lidský mozek se prý ale učí, když panuje trochu nejistoty. Aspoň to říká Daeyeol Lee, jeden z autorů studie Yaleovy univerzity, uznávaný profesor neurovědy, psychologie a psychiatrie. Pokud se pohybujeme v prostředí, které je nám dobře známé a jsme si jistí výsledkem své činnosti, mozek nemá potřebu učit se novým věcem.

A tak jsem to udělala. Přihlásila jsem se na rozvojový kurz pro copywritery od Obsahovky.

Jak to probíhá

Kurz probíhá ve dvou setkáních, dá se říct, že je to vlastně měsíční kurz. Skupinky jsou opravdu malé, nás bylo pět.

První setkání. 

Začíná nezbytnou teorií a návodem, jak se při revidování textu postupuje. Pracuje se jen s texty, které jste vy sami napsali. Zjistíte, jak je lze vylepšit, a na základě toho pak zrevidujete text svůj i dalšího účastníka. Na svou práci dostanete okamžitě zpětnou vazbu od copywriterů z Obsahovky i od ostatních účastníků kurzu. 

Druhé setkání.

Druhé setkání probíhá ve zhruba měsíčním odstupu od toho prvního. Ve volném čase  máte do druhého setkání samozřejmě nějaké ty úkoly;-) Znovu zkoušíte revidovat vlastní texty i texty ostatních účastníků. Osobně na setkání se pak probírají sporné části revizí a následuje zhodnocení posunu kvality vašich textů. 

Co získáte a o co přijdete

Získáte velký přínos pro své texty už jenom kvůli tomu, že se na ně začnete dívat z úplně jiné perspektivy. Pokud vám navíc bude od teď texty někdo povolaný revidovat, narušíte svůj stereotyp a zbavíte se zbytečných chyb, které způsobuje autorská slepota.

Přijdete o část svého zbytnělého ega a o iluze, že po těch letech prostě psát umíte a žádné chyby neděláte. Děláte. Každý je dělá.

Co si z toho vezme copywriter na volné noze

Aneb co jsem si z toho vzala já. Kupodivu nejen to, že teď píšu trochu svižněji. 

  •  Vylepšení vlastních textů. 

Myslela jsem si, že píšu docela fajn texty, ale byla jsem odhalena;-) 

Otázky: Už dřív jsem otázky v úvodu svých textů podezřívala z kontraproduktivnosti. Pořád jsem je nicméně používala, protože podle mě čtenáře vtáhly do textu. Každý chce přece znát odpověď na položenou otázku, aneb nejhorší otázka je ta nezodpovězená. Svůj přístup jsem přehodnotila. Ptát se čtenáře: Chcete vědět jak si připravit kolo na sezónu? je zbytečné, když stejný dotaz zadal už do vyhledavače a ano, dozvědět se to opravdu chce;-) Na některé otázky si navíc může čtenář odpovědět „Ne, nevím, nechci vědět a nezajímá mě to.“ A to zase nechcete vy, autor textu.

Vata: Ó té vaty. Všechny ty „zkrátka,“, „opravdu“, apod. Texty se po odstranění těchto zbytečností tak krásně provzdušní! Když po přečtení daného slova (ale třeba i celé věty nebo odstavce) zjistíte, že jste se nedozvěděli nic nového, je to vata. Pryč s ní.

Klišé: Dávám si na klišé pozor už delší dobu. Ale asi protože jsem osoba se sklonem k patosu, zjistila jsem, že je prostě pořád používám. „Různé druhy šamponů“ a moje oblíbené „celá řada“ ničemu nepomůžou. Natož pak “ten pravý zázrak pro vaše vlasy.” Jako by existoval i nějaký zázrak nepravý nebo dokonce levý;-) Polepším se.

A jaké vylepšení potřebují vaše texty? Zkontrolujte si v nich třeba tohle (používám z Revizního slovníčku od Obsahovky, který během školení dostanete): 

Copy musí být akční.

Copy musí být čtivá (mrkněte u mě do článku, jestli neděláte zbytečné chyby, které čtivost zhoršují)

Copy musí dodržovat tón, respektovat cílovou skupinu.

Copy musí být KISS (Keep It Short and Simple), tj. krátká a jednoduchá.

Copy musí mít jednotné sdělení a musí být fakticky správná.

Copy musí nabízet konkrétní výhodu.

Copy nemá být PR. Má jasně a čtivě vysvětlovat.

  • Zpětná vazba na vlastní texty od ostatních účastníků i lektorů školení

Tohle je k nezaplacení. Jak říkali na školení, je to taková “přátelská facka,” kterou potřebujete, abyste se mohli posunout dál. Ano, je to nápor na emoce.

  • Můžete navázat spolupráci s ostatními freelancery

Vřele doporučuji. Já to udělala. Seznámila jsem se s jinou copywriterkou na volné noze a vzájemně si revidujeme své texty. Vycházíme ze stejného základu, protože obě jsme absolvovaly stejné školení. Čerpám výhody ze školení, i když to je už dávno za námi.

  • Dostanete zpětnou vazbu na to, kam vás kurz posunul
  • Získáte nové praktické materiály a zdroje – revizní slovníček, sbírku klišé, typografický tahák, přístup do FB skupiny

Jaké školení nejvíc posunulo vás?

Odpovězte