Jiný život blogováním

Přehled sociálních sítí pro začátečníky

Sociální sítě pro začátečníky

Aneb kde propagovat svůj blog

Proč jsem se rozhodla napsat tento článek o sociálních sítích pro začátečníky? Napíšete blogový příspěvek, kliknete na publikovat a bum, jste online! Zdálo by se, že si můžete oddechnout. Nic ale není dál pravdě. Práce teprve začíná. Teď musíte svůj článek zpropagovat, aby si ho čtenáři našli. Někteří blogeři uvádějí, že propagace vs. psaní vlastního obsahu u nich tvoří poměr 80 % ku 20 %.

V dnešní době máte celou plejádu možných způsobů propagace svého blogu od placené inzerce po bezplatné způsoby jako je např. zasílání newsletteru (pravidelné informace a čtení pro stávající čtenáře), guestblogging (psaní blogových příspěvků na podobně orientovaných nebo jinak spřízněných blozích či stránkách) až po sociální sítě. Něco málo o tom najdete v jednom z mých předchozích příspěvků tady.

Sociální sítě jsou fenoménem dnešní doby, a proto jsem se rozhodla věnovat tento svůj příspěvek těm nejpoužívanějším z nich.

V tomto krátkém výčtu najdete stručný popis a charakteristiku sociálních sítí pro začátečníky, abyste se mohli rozhodnout, která je pro vás ta pravá. Podle mého je nutností Facebook, jako doplněk Instagram, pro firemní blogy pak taky LinkedIn.

Facebook ikona

Facebook

Facebook už dávno není jen nástroj k udržování kontaktu s přáteli a k zábavě. Dá se využít i k propagačním účelům. A i v České republice je v současné době stále nejpoužívanější sociální sítí. Být na Facebooku je prostě nutnost. Zvlášť když nabízí několik nástrojů k propagaci zdarma.

Možnosti propagace na Facebooku:

Osobní stránka

Na Facebooku je třeba si vytvořit nejdřív svou osobní stránku. Na ní můžete sdílet se svými přáteli a rodinou všechno, co chcete. A nemusíte do toho motat svoje podnikání nebo blog (i když samozřejmě můžete).

Facebooková (byznys) stránka

Facebook vám zároveň umožní vytvořit si zdarma svou byznys stránku, kterou můžete používat výhradně k propagaci svého blogu/ podnikání. K tomu taky získáte jisté analytické a pomocné nástroje (např. přehledy o dosahu příspěvku, zobrazení stránky, apod.).  Můžete tu úplně zdarma prezentovat svůj blog, upozorňovat na své novinky, apod. Pozor, byznys stránku si na Facebooku vytvoříte jen tehdy, až budete mít založenou svou stránku osobní.

Skupina

Další možností propagace na Facebooku je skupina. Pokud chcete někde sdružovat své čtenáře a vytvořit vlastní komunitu, je skupina tou nejlepší volbou. Takže pokud například máte blog o pletení, můžete si založit tematickou skupinu, ve které si její členové/členky budou vzájemně radit, chlubit se svými projekty, doporučovat příze apod. Jednou za čas tu můžete uveřejnit odkaz na nějaký svůj článek. Anebo se podobným způsobem zapojte do skupiny už existující.

A pak tu jsou samozřejmě ještě možnosti propagace placené.

Facebooková propagace příspěvku

Můžete si taky vybrat nějaký svůj příspěvek a ten „propagovat.“ To znamená, že FB tento váš příspěvek protlačí jako novinku na zdi lidí, kteří například nedávno lajkovali vaši stránku, přátel, případně čtenářstva vaší volby.

Příspěvek se zobrazí ve formě „stránky“ s možností lajku v rohu příspěvku. Ostatní ho tak snáze lajkují. Tyto příspěvky se na zdi zobrazují jako tzv. „sponzorované“. Každý svůj příspěvek můžete takto propagovat tak, že v jeho pravém dolním rohu kliknete na tlačítko „Propagovat příspěvek.“

Facebookové reklamy

Z hlediska reklamy jsou vlastně jakousi pokrokovější možností. Můžete si detailněji vybírat cílovku např. podle pohlaví, věku, zájmů, místa, apod. Facebookové reklamy vám taky umožní přizpůsobit reklamy podle vaší kampaně a marketingových cílů – nabízejí CTA tlačítka (tj. call to action, tj. tlačítko s výzvou – např. čtěte tady, kupte si tady, apod.), video možnosti, apod. I facebookové reklamy se na zdi zobrazují jako „sponzorované.“

Instagram ikonaInstagram

Instagram je momentálně na českém trhu na třetím místě v používanosti (hned po Facebooku a Youtube), ale zato je to nejrychleji rostoucí síť.

Je to platforma, na které můžete pomocí svého telefonu sdílet fotky a videa. Jeho podoba je tedy hlavně vizuální, hodí se pro blogy, které mají silné vizuální poselství (např. móda, vaření, cestování, apod.) a dominují jí hlavně mladší uživatelé (uvádí se 15-35 let).

Na Instagram se dá vlastně dívat jako na zjednodušenou verzi Facebooku pro mobilní telefon, která se zaměřuje hlavně na vizuální elementy (tj. fotky a videa). Největším rozdílem oproti Facebooku je to, že Instagram je vizuální platforma a používá ve svém jazyce tzv. hashtagy (i ty se ale objevují už i na Facebooku, ha!).

Instagram v roce 2014 koupil Facebook, takže teď má s Facebookem společnou i celou řadu funkcí. Když tedy dáte na Instagram do svého profilu nějakou fotku nebo video, může se také zobrazit na FB zdi těch, kdo vás sledují. A naopak.

Hashtagy

Hashtagy jsou spojení bez mezer a diakritiky začínající znakem „#“ (např. #jinyzivot, #blogovani, apod.), která propojují všechny, kdo používají Instagram, ale i ostatní sociální sítě, jako je Facebook, Twitter nebo Pinterest. Pokud na takový hashtag na Instagramu kliknete, dostanete se na chronologický seznam ostatních příspěvků, které stejný hashtag také použily.

Je to tedy snadný způsob, jak filtrovat obsah a dostat se ke konkrétní cílovce. Jestli vám to tak trochu připomíná klíčová slova (keywords), pak máte vlastně pravdu. Něco na tom je. O tom, jak hashtagy na Instagramu používat, aby byl váš zásah co největší, píše tento skvělý článek (https://bloggingwizard.com/instagram-hashtags).

Instagramový profil

Váš profil na Instagramu je vlastně takovou sekcí „O mně“ z vašeho blogu (jak psát takovou stránku O mně jsem psala tady. Můžete tu napsat pár slov o sobě a o tom, o co vám jde. Můžete tu taky uvést svou polohu. V této sekci se nacházejí vaše příspěvky.

Instagramová zeď

Tady se zobrazují příspěvky všech lidí, které na Instagramu sledujete. Zeď se neustále obnovuje (jako na Facebooku) a nahoře se zobrazují nejnovější a nejrelevantnější příspěvky. Tady taky můžete lajkovat nebo komentovat příspěvky ostatních, případně jim posílat soukromé zprávy.

Instagramový příspěvek

To je jednoduše fotka nebo video, které se rozhodnete sdílet se svými sledujícími tak, že je zveřejníte ve svém profilu. Zobrazí se na zdi vašich sledujících, kteří je můžou komentovat, lajkovat, ukládat nebo dále sdílet. Podle toho, jaké hashtagy ve svém příspěvku použijete, se může příspěvek zobrazit tomu, kdo hledal konkrétní hashtag.

Stories neboli příběhy

Prostřednictvím příběhů můžete sdílet svůj příspěvek na omezenou dobu. Po 24 hodinách totiž zmizí. Stories najdete na své zdi úplně nahoře jako takový proužek. Je to poměrně nová funkce a čím dál populárnější (a samozřejmě se s ní už setkáte i na Facebooku). K čemu takové příběhy jsou?

Vzhledem k jejich omezené životnosti tady můžete třeba komunikovat se svými fanoušky, dávat sem ankety nebo otázky, informace z pozadí tvorby svého blogu (proces vaření, focení, pletení…) apod. Můžete si tu vlastně taky různé věci testovat, protože Příběhy se neobjeví ve vašem profilu ani u nikoho na zdi.

Více podrobností o Sories najdete v tomto článku.

 

S dalšími sociálními sítěmi nemám přímé uživatelské zkušenosti. Proto jen hodně stručně několik dalších pro přehled.

Youtube ikonaYoutube

Ano, i Youtube je sociální síť. S tímto video kanálem máte už určitě zkušenosti jako pasivní sledovatelé. Není ale lehké tu prorazit a co si budeme povídat, tvorba videí a pak budování komunity je časově extrémně náročná věc.

Ačkoli je to síť pro různé generace, videa vám tu budou komentovat jen ti nejmladší. Interakce tu není tak intenzivní.

Youtube je vhodný k umisťování vzdělávacích videí, ukázek práce, recenzí různých výrobků apod.

Twitter

Twitter je další dobře známou a používanou sociální platformou, která funguje velmi podobně jako všechny předchozí zmiňované. Dává vám opět možnost sledovat a být sledováni;-) Na hlavní zdi se vám budou zobrazovat příspěvky, tzv. tweety, těch, které sledujete.

Tweety můžou mít jen 140 znaků, mít podobu textu, videa, obrázku nebo jejich kombinace.  Je to tedy ideální nástroj, když chcete krátce a rychle informovat.

Dále máte možnost jednotlivé příspěvky lajkovat, komentovat, tagovat a sdílet. I na Twitteru se používají hashtagy (údajně je Twitter první sociální síť, na které se kdy hashtag použil).

Kdysi v dřevních začátcích sociálních sítí se říkalo, že „Twitter je pro chytrý a Facebook pro blbý“. Hádejte, kdo vyhrál;-)

Pinterest ikona

Pinterest

Pinterest je populární spíš v zahraničí. Není to vlastně sociální síť v pravém slova smyslu. Funguje jako vyhledavač, ve kterém se výsledky zobrazují jako tzv. „piny“ (čili špendlíky na nástěnce), neboli obrázky, které pak čtenáře dovedou ke svému původnímu umístění. Dobrý je proto pro vizuální blogy.

Zatímco například na Facebooku, Twitteru a Instagramu není nic staršího než včerejší post a v každodenní záplavě příspěvků se snadno ztratíte nebo přijdete o ten pravý relevantní pro vás, v Pinterestu se vám piny zobrazí kdykoli, pokud budou odpovídat vašim vyhledávacím kritériím. Po zadání vyhledávacího termínu se vám zkrátka zobrazí stovky a tisíce příspěvků bez ohledu na datum jejich vzniku.

Na Pinterestu si můžete vytvořit zdarma osobní nebo byznys účet. V porovnání s Instagramem je tu o něco starší publikum.

Seznam není vyčerpávající, ale snažila jsem se pokrýt to, co je nejdůležitější pro začínajícího blogera (nebo jakéhokoli začátečníka na sociálních sítích). Chybí vám ve výčtu něco? Jakou sociální síť používáte vy? Dejte vědět v komentářích.

Odpovězte