Jiný život na volné noze

Jeden skvělý tip proti zahlcení informacemi

Měli jste už někdy informační závrať?

Učím se blogovat a snažím se ze všech sil být v tom dobrá. Jsem naprosto nadšená ze všech možností, které jsou mi k dispozici. Ale začínám mít z toho všeho závrať. Je to tady. Ze všech těch praktických a nadmíru zajímavých informací jsem zkrátka přehlcená. Nechci nic vzdávat, jenže co s tím?

Dělám si kurz “31 dní k vybudování lepšího blogu” (31 Days to Build a  Better Blog) od Darrena Rowse, “Intentional Blog” od Jeffa Goinse, “Confidence on Camera” od Alexy Fischer, zaregistrovala jsem se na několika blogovacích stránkách, včetně Facebooku, sleduju například Obsahovou agenturu, Michala Majgota na affilak.cz, yoast, copyblogger, atd., atd.. Je mi jasné, že musím zapracovat na SEO, udělat si stránku na FB, vylepšit grafický design blogu, vymyslet vhodný formát newsletteru pro čtenáře, propagovat svůj blog, atd. atd. Nebudu ani mluvit o své “normální práci” a starosti o 2,5 letého caparta.

Nevím, jak z toho. Není divu. Podle jedné kalkulace jsme za posledních 10 let vytvořili více nových informací, než v celé naší historii do té doby.

Naštěstí v tom ale nejsem sama. Našla jsem pár rad a obzvlášť z jedné jsem naprosto nadšená. Proto se s vámi o ni musím podělit. Jak tedy zní ta bomba?

Vyčistěte si hlavu

Asi si teď ťukáte na čelo. Jasně. To říkají všichni a vždycky jste se pak vrátili zase tam, kde jste byli. Určitě, můžete si jít zaběhat, dát si něco adrenalinovějšího jako je skok padákem, večer se opít. Asi si při tom hlavu opravdu vyčistíte. Otázka ovšem je, na jak dlouho.

Na okamžité vyčištění hlavy ale existuje jeden jednoduchý a velmi účinný postup. Napište si seznam toho, co vám lítá hlavou. Jakoukoliv myšlenku, která naruší vaše soustředěné přemýšlení nebo práci, si okamžitě zapiště. Tím ji dostanete z hlavy a vyčistí se vám mozek.

Jakmile budete mít všechno na papíře, rozdělte si položky ze seznamu podle priorit na ty, které chcete udělat ještě dnes, ty, které budete delegovat dál, ty, které uděláte tento týden, a ty, kterým se věnovat vůbec nebudete. Získáte tak přehled a ona informační zahlcenost ustoupí.

Jednoduché a opravdu to funguje! Mám pro vás i pár dalších tipů.

Jak postupovat při samotném procházení nových informací

Znejte zdroje příchozích informací

Abyste dokázali něco se záplavou příchozích informací, které potřebujete vědět, udělat, musíte si nejdřív ujasnit, z jakých zdrojů k vám přicházejí. Tj. e-mail, internetové stránky, časopisy, software, který používáte ke své práci apod.

Informace filtrujte

Příchozí informace filtrujte. To znamená nastavit si procesy, které vám pomůžou si informace rozdělit do kategorií a vypořádat se s nimi. V e-mailu si například nastavte, aby se vám příchozí e-maily třídily do zvláštních folderů a vy se k nim mohli vrátit později, na čtení časopisů si vyčleňte zvláštní čas (přes oběd, večer, apod.), atd.

Udělejte si pak čas

A pak je samozřejmě nezbytné udělat si čas, abyste si filtrované informace prošli. Na to si vyčleňte zvláštní okénko a dejte si to rovnou do kalendáře. Udělejte si schůzku sami se sebou.

Nové informace okamžitě využijte

Zahlcení informacemi je zabiják produktivity. Myslíme si, že jsme produktivní, protože se “učíme”, ale nasáváním informací bez ladu a skladu vlastně jen marníme svůj čas. Nezáleží totiž na tom, o jak kvalitní informaci se jedná. Pokud na jejím základě nezačnete okamžitě jednat, ztratíte z ní dokonce 75 % (viz článek Jak si zachovat 90 % z toho, co se učíme). Čili jako byste se ani nic nedozvěděli.

Co při pocitu zahlcení informacemi děláte vy? Máte taky nějaký tip?

Odpovězte