Jiný život blogováním

Znáte tajemství ideální délky blogu?

Jak by měl být blogový příspěvek dlouhý? Těžká otázka. Začala jsem psát, jak jsem to cítila, a zatím mi mé články vycházejí průměrně na 730 znaků. Teď mě ale zajímá, jestli třeba i optimalizace délky článků nemůže můj blog zlepšit.

Vzpomínám si ovšem ještě na svá vysokoškolská studia a psaní bakalářských a magisterských prací. Musel se splnit daný rozsah a to pak znamenalo umělé natahování něčeho, co šlo říct daleko jednodušeji a na menším prostoru. Kvalitě práce to samozřejmě nikdy moc neprospělo. A hodně to taky bolelo. Když se téma vyčerpá, nedá se zkrátka uměle natáhnout. Nechci to už nikdy dělat. U blogů to není jiné.

Ani blogu umělé natahování samozřejmě moc nepomůže. Neexistují tu ale přece jen nějaké zákonitosti? Platíval zlatý standard 500 slov (absolutní minimum 300 slov). Je to tak pořád? Trochu jsem zapátrala.

A… tušíte správně. Žádný instantní návod neexistuje.

Proč psát krátké blogové příspěvky

  • Když k sobě budeme upřímní, naprostá většina lidí váš příspěvek ani nedočte. Tahle pravda asi zraňuje každého blogera. Musím se smířit s tím, že ani vy tento můj článek pravděpodobně nedočtete do konce. Podle sumo.com si článek na internetu přečte celý jen 20 % čtenářů. To je podle mě hodně pádný důvod psát příspěvky krátké a psát je například častěji.
  • Je snadné je přečíst. To souvisí s bodem výše. Lidé obsah často jen rychle “prolítnou”, takže krátký formát jim zpříjemní práci. Při záplavě informací, které se na ně valí ze všech stran (o tom, jak se s tím vyrovnat, píšu na svém blogu Jeden skvělý tip proti zahlcení informacemi), vlastně ani není divu.
  • Z krátkých blogů se dá udělat seriál. Seriály dokážou zvednout návštěvnost blogu, protože čtenáři se budou vracet, aby si přečetli další díl, nebo budou hledat předchozí díly, pokud seriál objeví později. Otázka ovšem je, jestli je téma natolik lákavé a dobře zpracované, že se k takové aktivitě bude vůbec někdo obtěžovat.

Proč psát dlouhé blogové příspěvky

  • Vše v jednom. Darren Rowse z problogger.com o dlouhých postech (mluvíme o délce 5000 slov a více) říká: “Největší výhodou dlouhého obsahu je podle mě to, že (ve srovnání s rozdělením obsahu do seriálu) je pro čtenáře praktičtější a pohodlnější. Vše se dozví najednou.”
  • Častější sdílení. Další výhodou kvalitního a dlouhého formátu podle Darrena Rowse je to, že ho čtenáři více sdílí. Tuto domněnku má přitom podpořenou výzkumem na svých stránkách, na kterých pravidelně bloguje už 14 let.
  • SEO experti poslední dobou tvrdí, že Google upřednostňuje dlouhé formáty (viz článek na sweor.com). Až na délce 2000 slov a více totiž dokáže posoudit všechny parametry, které přisuzuje kvalitnímu obsahu. Ale má to jedno velké ALE. Google upřednostňuje dlouhé ALE kvalitní články, tzn. takové, na které také povedou zpětné odkazy. Takže můžete napsat článek dlouhý, jak chcete. Pokud nebude nikoho zajímat, je to stejně k ničemu.

Tak a teď si vyberte.

Podle čeho se při délce blogu řídit

Moje rada zní: nehledat instantní návod a psát srdcem (a držet se přitom mantinelu 250-8000 slov). Kvalitní obsah už si lidi najdou (když tomu trošku pomůžete;-)) Důležité je třeba si rozmyslet toto:

  • Téma článku. Řiďte se podle toho, o čem chcete příspěvek psát. Lidé si rádi přečtou krátkou vtipnou historku, která se vám stala na cestě do práce, zatímco dlouhý příběh o tom samém by je unudil k smrti. Návod na to, jak si založit blogovou stránku, zase asi těžko napíšete ve 300 slovech.
  • Čtenáři. Dokola opakované téma pro toho, kdo chce zvýšit čtenost svého blogu. Kdo jsou vaši čtenáři a co na vašem blogu hledají? Hledají recept? Pak buďte struční a nerozepisujte se o tom, co jste zažili při nákupu surovin. Preferují vaši čtenáři spíš kratší nebo delší formát? Nevíte? Proč se jich na to rovnou přímo nezeptat?
  • Téma blogu. O čem vlastně na svém blogu píšete? Určitým blogům zkrátka sluší víc krátký a jiným zase dlouhý formát.
  • Délka článku vs. frekvence publikování. Asi dává smysl článek o délce 2000 slov publikovat spíš jednou týdně a krátké článečky o 300 slovech naopak třikrát týdně. Rozhodně nechcete čtenáře zahltit a odradit od toho, aby se k vám vraceli.
  • Vy. A co vy? Píšete raději kratší nebo delší texty? To, co vám víc sedne, se na atraktivitě článku taky projeví, to je jasná věc.

Pracujete nějak s délkou svých blogových příspěvků? Máte vysledováno, jestli vám fungují kratší nebo delší formáty?

Odpovězte