Jiný život blogováním

Jak psát úspěšný blog

Jak psát úspěšný blog

Pustila jsem se do několika školení o tom, jak psát úspěšný blog – ať už si pod úspěšností představujeme cokoliv (výdělek? počet čtenářů? vlastní realizace? pomoc druhým? kombinace všeho?). Teď už jsem v situaci, kdy se odvážím trochu poodstoupit a shrnout (sama pro sebe i pro ostatní), co je tím základním klíčem.

Vlastně mě to dovedlo zpátky ke kořenům, čímž v tomto případě myslím starý známý marketingový mix: cena, produkt, propagace a místo/distribuce. Nic nového pod sluncem, jen jednotlivé nástroje je třeba si přizpůsobit pro specifika blogu (a vlastně jakéhokoliv digitálního podnikání). Cena je u blogu velice specifická kategorie a pro účely tohoto článku se jí věnovat nebudu.

Produkt = obsah blogu

Budování obsahu je klíčové. Bez toho neodstartujete žádný blog. A že by to měl být obsah kvalitní, o tom žádná. Sám o sobě už ale obsah bohužel nestačí. Musíte mu taky dát správnou podobu, aby měl šanci na úspěch. Tady je několik bodů, které by měl úspěšný blogový příspěvek splňovat:

  1. Je pro čtenáře přínosný/užitečný.
  2. Obsahuje obrázky.
  3. Má krátké odstavce (3-4 věty).
  4. Je členěný pomocí nadpisů a podnadpisů (ve WordPressu H2-H6)
  5. Nadpis upoutá pozornost (viz můj článek Jak napsat nejlepší titulek blogového příspěvku)
  6. Obsahuje interní i externí odkazy
  7. Obsahuje tzv. CTA (call to action), tj. pobídku pro čtenáře, aby něco udělali (zaregistrovali se, přidali komentář, koupili e-book, apod.).
  8. Neobsahuje hrubky, překlepy, apod.
  9. Prošel základní SEO péčí (viz můj článek 6 rad jak vyzrát na SEO, i když o něm vůbec nic nevíte)

Dále je nutno říct, že nestačí publikovat úžasný článek a čekat, až se něco stane. Nestane se nic.

Propagace, aneb jak blog zdarma propagovat

Proto je tu propagace. A s tou mám já osobně největší problém. Nemám problém něco napsat, nemám problém stisknout tlačítko “Publikovat”. Největší problém mám s tím, jak dát vědět, že jsem něco napsala… Jít se svojí kůží na trh, vystrčit hlavu z davu, být vidět, jak píše na svém blogu Majda Čevelová (3 důvody, které vám brání tvořit obsah). Máte podobný problém? Napište mi do komentáře, jak jste to řešili.

Jako začínající blogerka pominu placené možnosti reklamy. Zajímají mě samozřejmě varianty, jak blog propagovat zdarma. Jsem přesvědčená, že jsou tyto způsoby zvlášť v začátcích bohatě dostačující.

Tady jsou ty, o kterých jsem se poučila a které mě zaujaly. Pokud by vás zajímaly detailněji, pište prosím do komentářů pod článkem a pokusím se to v dalším blogovém příspěvku rozvinout.

Sociální sítě

Je dobré si na začátku zvolit jednu, maximálně dvě, a těm se věnovat pořádně. Vybírejte takovou, na které se vaši čtenáři vyskytují nejvíc. A nebojte se požádat o sdílení svého příspěvku. Je dokázáno (jakkoliv hloupě to zní), že když o sdílení vysloveně požádáte, lidi budou s větší pravděpodobností skutečně sdílet.

FB skupiny

Facebook umožňuje vytvářet tematické skupiny. Najděte si své spřízněné a než v nich něco publikujete, vždycky si přečtěte, jaká má daná skupina pravidla. Kdykoliv napíšete nový článek, podělte se o něj s ostatními členy.

Diskuzní fóra

Možná se hodně diskuzí přesunula na FB, ale i tak se dají najít fóra, kde má cenu se vyskytovat. Snažte se na nich být aktivní a sem tam se decentně zmiňte o svém blogu.

Guest-blogging

Najděte si několik blogů, které mají podobné zaměření a kterých si vážíte. Potom oslovte majitele s nabídkou, že byste mohli napsat článek, který by jeho čtenáře zajímal.

Newslettery

Pravidelně pište pro své zaregistrované čtenáře o novinkách na svém blogu newslettery. V newsletterech můžete psát o čemkoliv, na co jste v oblasti zaměření svého blogu narazili a přišlo vám to relevantní a zajímavé.

Seznam e-mailů pro úspěšný blog

Mít seznam e-mailových adres lidí, kteří čtou váš blog, je přímou cestou k prodeji vašich případných služeb, pokud je tedy prodej cílem vašich snah. Je to také přímá cesta, jak si budovat vztah se čtenáři.

Proč je i v dnešní době e-mail pořád tak důležitý?

  1. Je to jediná hmotná věc, kterou ve vztahu ke svým čtenářům máte. O followerech na sociálních sítích nevíte nic – nemáte jejich e-mailové adresy, nemáte k nim žádný přístup. Zruší si profil, odejdou jinam a už se k vám třeba nikdy nevrátí.
  2. Je osobní. Můžete si se čtenáři vybudovat úzký vztah.
  3. Má vysokou míru konverze.

Pokud se vám článek líbil, nezapomeňte se dole přihlásit k odběru newsletteru. A pokud potřebujete nějaké téma zpracovat podrobněji, pište do komentářů!

 

Odpovězte