Jiný život blogováním

Jak napsat nejlepší titulek blogového příspěvku

Na blogovém příspěvku je nejdůležitější titulek nebo chcete-li název článku. Za tím si stojím. Je to první a často jediný dojem, který můžete na svého potenciálního čtenáře udělat. Jedna ze zajímavých statistik říká, že 8 z 10 lidí si přečte titulek a pouze 2 z 10 si pak přečtou i zbytek. Platí to všeobecně pro titulky v novinách, časopisech i na internetu, pro blogy to myslím nebude jinak.

Způsob psaní názvů

Jak tedy při psaní názvů svých článků postupovat? Brian Clark z copyblogger.com doporučuje nejdřív napsat headline a až potom článek. Proč? Titulek je vlastně jakýsi slib čtenáři a sliby se přece nejdřív dávají a až pak plní. Vám to pak pomůže být v textu struční a výstižní. Ze své zkušenosti můžu tento postup jen doporučit. Bez titulku daného předem se vám může stát, že se při psaní článku odchýlíte od toho, co jste původně chtěli napsat. A to je myslím škoda. Ne že by vás při psaní nemohlo napadnout i něco jiného, ale co třeba z toho udělat téma svého dalšího článku?

Klíčové slovo v titulku

Je pro titulek důležité SEO? Nebo-li máte se zabývat tím, jestli použijete v titulku keyword? Jasně že ano. Ale myslím, že byste to měli dělat z trochu jiného důvodu, než aby vás vyhledavače našly. Určitě platí, že si tím zajistíte, aby vás ve vyhledavači našel ten správný čtenář, ale hlavně budete mluvit jazykem, který používají vaši čtenáři. A tím zvýšíte šanci, že si váš článek rozkliknou.

Obecné zásady při psaní titulků

  • Soustřeďte se v titulku na benefit/ výhodu pro čtenáře (a tuto výhodu konkrétně pojmenujte). Hledejte pokud možno takový benefit, který bude pro čtenáře neodolatelný.
  • Říkejte to jednoduše a přímo (žádné vtípky, hádanky, apod.), nikdo nechce lušit, co tím chtěl básník říct.
  • Buďte struční. Vedou se debaty o tom, jak krátký (případně dlouhý) by titulek měl být. Moje rada: buďte tak krátcí, jak je možné, nikoli však kratší (a obráceně to funguje stejně: buďte tak dlouzí, jak je nutné, nikoli však delší). Prostě tak akorát, aby se vám tam všechno vešlo a nebyla tam zbytečná slova.
  • Popřemýšlejte o použití jedné ze šablon níže.

Nejlepší formát titulků

Existuje několik šablon, u kterých prakticky nemůžete šlápnout vedle. Jsou totiž prověřené časem a tržbami za nabízené produkty. Je ale důležité porozumět tomu, proč právě tímto způsobem napsaný titulek funguje, abyste si vybrali tu správnou strukturu.

1. Titulky “Jak…”

Lidé jsou busy a právě proto hledají jednoduché tipy, triky a metody, jak věci dělat lépe, snadněji a jak být šťastnější. Při zmiňování výhody buďte co nejkonkrétnější.

Např.:

Jak psát blog

Jak psát úspěšný blog/ Jak získat přátele a ovlivňovat lidi (tady je ta výhoda dokonce zdvojená)

Jak získat hypotéku, která vám ušetří peníze – obyčejná činnost, která přinese velkou výhodu

Jak jsem vydělala peníze obyčejným nápadem – zosobnění vzbudí zvědavost čtenáře (když to dokáže člověk z masa a kostí, proč ne já?), nepoužívání infinitivu.

2. Titulky odkazující na výčet

Vždycky jsem je nenáviděla a přezdívám jim 10 přesvědčivých rad do návodu pro idioty. Ale pravda je, že titulky odkazující na výčet prostě fungují. Proč? Dávají pocit přehlednosti. Dané téma je hned krásně jednoduché a pochopitelné. Každý titulek, který nabízí počet důvodů, tajemství, tipů nebo způsobů, funguje, protože nabízí naprosto konkrétní slib. Tady je několik příkladů, které dobře zafungovaly.

Poznáte 7 raných varovných signálů vysokého krevního tlaku?

10 způsobů, jak snížit své životní náklady

6 typů investorů – kterým z nich jste vy?

Jak dát dětem železo navíc – 3 lahodné způsoby

76 důvodů, proč by se vám bylo vyplatilo odpovědět na náš inzerát před několika měsíci (tady ty čtenáře přímo umlátíte počtem argumentů;-))

3. Další varianty titulků

Kdo další by chtěl lépe placenou práci? – komunikuje, že na žádoucnosti benefitu existuje shoda (tj. dobře pacenou práci chce přece každý, tudíž i čtenář)

Tajemství vytváření úspěšných podcastů – tajemství funguje, protože kdo by nějaké nechtěl odhalit a lidé jsou od přírody zvědaví

Tato metoda pomáhá dětem naučit se dřív číst – identifikujete cílovou skupinu a benefit, který jí můžete dát

Málo známé způsoby, jak rychle a bezpečně zhubnout – funguje podobně jako tajemství

Zbavte se skvrn na koberci jednou pro vždy – klasický titulek, který identifikuje problém nebo nesplněnou touhu, které chce čtenář vyřešit

Rychlý způsob, jak se zbavit chřipky – rychlá a jednoduchá řešení problémů prostě fungují

Mějte úsměv, na který můžete být pyšní – apelujete na touhy, nespokojenost nebo stud

Co by měli všichni vědět o psaní skvělých titulků – čtenář cítí potřebu si článek přečíst, aby nepřišel o něco, co všichni vědí

Děláte těchto 6 nejčastějších chyb při vyplňování daňového přiznání? – provokativní otázka funguje, pokud by na ni čtenář odpověděl “ano” nebo by získal pocit, že musí číst dál

Ani skvěle napsaný titulek nemusí fungovat

Možná se vám zdá, že výše uvedené rady by spíš fungovaly u prodeje kosmetiky nebo vysavačů. Vy přece píšete blog a příklady uvedených titulků se vám zdají být prostě takové vnucovací, které tak zvaně “moc tlačí na pilu”. Máte pravdu. Ale nebojte se toho. Potřebujete přece prodat obsah svého skvělého blogu. Tak se snažte. Proto bych na závěr ráda doplnila, že titulky jsou sice mega důležité, ale aby vám získaly a udržely čtenáře, musí je následovat kvalitní obsah.

Jsou pro vás názvy blogových příspěvků důležité? Jak je tvoříte vy?

Zdroj: Hodně jsem čerpala z obsahu webu copyblogger.com

Odpovězte