Jiný život blogováním

6 rad jak vyzrát na SEO, i když o něm vůbec nic nevíte

Straší vás SEO? Mě ano. Jasně, vím, že se jedná o optimalizaci mých textů a stránek pro vyhledavače… Ale dál už se procházím jen mlhou – sem tam něco tuším, sem tam se něco dohaduji, sem tam se rýsují obrysy, když si něco přečtu, ale toť vše.

Potřebuji se jím zabývat? Přece se chci soustředit hlavně na kvalitní obsah. To ostatní přijde časem (snad). Někteří blogeři dokonce tvrdí, že je SEO nezajímá, protože nepotřebují, aby k nim čtenáři chodili přes vyhledavače. Mají jiné nástroje a jiné kanály.

Podle mého názoru ale každý bloger potřebuje každého čtenáře. Proč si tedy zbytečně zavírat jednu z cest, jak vás můžou najít?

Používám WordPress, do kterého jsem si nainstalovala plugin Yoast SEO, který mi pomáhá s tím základním. Po napsání každého článku si s jeho pomocí zkontroluji, jak na tom z hlediska SEO jsem a jak můžu v tomto ohledu svůj text ještě vylepšit. A omezuje mě to vlastně jen maličko. Plugin mi pomáhá kontrolovat:

  • snippet preview: tj. to, co se čtenářům zobrazí jako výsledek vyhledávání u mé stránky: titulek (nadpis mého článku), URL a tzv. metapopis
  • čitelnost: tj. pomáhá mi hlídat, jestli mám text dost a dobře členěný
  • klíčové slovo: tj. mám možnost si zadat, podle kterého klíčového slova chci, aby mě vyhledavače vyhledávaly, a Yoast SEO mi udělá analýzu, tj. zjistí, jestli mám klíčové slovo v textu dost hustě, na správném místě (tj. jestli ho mám v titulku, metapopisu, v prvním odstavci textu), jestli je správně dlouhé, atd.

Ať už používáte WordPress nebo ne, ať už se ohlížíte na SEO nebo ne, tady je 6 otázek, na které je rozhodně dobré si odpovědět ANO, nebo udělat patřičná opatření, abyste si ANO odpovědět mohli. I když nebudete o SEO vědět nic (nebo velmi málo), poskytnete svému blogu základní SEO péči. A pozor – nic jsem si nevycucala z prstu, jsou to moudra z yoast.com.

Jsou vaše stránky rychlé?

Čím rychlejší vaše stránky budou, tím víc je bude Google preferovat. Takže nepoužívejte velké obrázky (budou se dlouho načítat), u WordPressu se podívejte na počet pluginů (méně je více a některý je třeba kombinací jiných dvou, které si můžete tím pádem odinstalovat), apod. Pokud vám stránky spravuje nějaký programátor nebo grafik, rozhodně s ním na toto téma hoďte řeč.

Zaměřujete se na ta správná klíčová slova?

Asi už jste něco slyšeli o klíčových slovech, podle kterých si vás lidé ve vyhledavačích najdou. Měli byste je, řekněme zjednodušeně, používat v rozumné míře a frekvenci ve svých textech (viz výše, kde popisuji služby základního Yoast pluginu ve WordPressu).

Pokud máte blog o kosmetice, není dobré se zaměřovat na obecné slovo “kosmetika”. Důvod je prostý – soutěžili byste se všemi kosmetickými salony, produkty, blogy a službami v okolí i na světě. Vaším cílem je používat klíčové slovo co možná nejspecifičtější pro vás – dejme tomu „blog o zelené kosmetice“.

Ano, možná si říkáte, že když si takhle zúžíte obsah svého klíčového slova, zmenší se i počet lidí, kteří vás vyhledají. To ale můžete kompenzovat tím, že si podobně konkrétní klíčová slova stanovíte i pro své ostatní články. Součtem za všechna tato klíčová slova získáte víc čtenářů, než kdybyste cílili na jedno obecné a soutěžili s celým světem.

Pozvali jste lidi k návštěvě svých stránek?

Metadata jsou text, který se zobrazí lidem na stránce s výsledky vyhledávání. Je to nadpis a tzv. metapopis. Nadpis je pro Google pořád jedním z nejdůležitějších faktorů, takže je důležité, abyste ho vždy s ohledem na SEO optimalizovali (psaní nadpisů, které fungují, se věnuji ve svém příspěvku Jak napsat nejlepší titulek blogového příspěvku) – tj. jinými slovy a zjednodušeně:

  • nadpis by měl obsahovat vaše klíčové slovo
  • nadpis by neměl být moc dlouhý, aby se do zobrazovaného textu ve vyhledavači vešel

O metapopis se Google moc nestará, ale je důležitý hlavně proto, že v něm máte příležitost čtenáře přesvědčit, aby na váš článek kliknul. Je to pro ně jakési pozvání.

Napsali jste skvělý článek?

Mluvím ještě pořád v jazyce optimalizace pro vyhledavače. Samozřejmě nepochybuji o tom, že my všichni chceme a děláme kvalitní obsah;-)

Z tohoto hlediska například Google hodnotí kvalitu článku podle nejrůznějších kritérií (je jich asi 200) – podle toho, jestli je dost dlouhý (uvádí se, že by měl mít 300 slov a více), jestli je původní (tj. nikde není jeho duplikát), apod.

Vyzvali jste čtenáře k nějaké akci?

Je to jednoduché. Nechcete přece, aby se okamžitě po přečtení vašeho článku odebrali zpět na Google. Proto je musíte motivovat k tomu, aby si váš blog prohlédli. Je tedy dobré je trochu „šťouchnout“, tj. vytvářet tzv. call-to-action (CTA). V praxi je to nějaké tlačítko, např. „Koupit“ nebo „Zaregistrovat se“. Mělo by se zobrazovat nebo být dobře vidět u každého článku.

Zkontrolovali jste, jak vypadá vaše stránka na mobilu?

Budoucnost je mobilní. Od roku 2018 je pro Google důležitější, jak vaše stránky vypadají v mobilu, než jak vypadají v počítači. Můžete si to otestovat na těchto stránkách Googlu. A rozhodně si nezapomeňte sami na svém mobilu své stránky projít.

Zabýváte se problematikou SEO u svého blogu? Máte něco odzkoušeno?

Odpovězte